Translate the page with Google Translate

This translation is automatically generated and may contain inaccuracies.


Fietsvoorziening De Plak Bemmel

Dagelijks maken maar liefst 1.000 fietsers gebruik van de route over De Plak in Bemmel.

Maar tussen de Deellaan en de Kattenleger ontbreekt het aan een veilige fietsvoorziening.

Met het project 'Fietsvoorziening De Plak Bemmel' werkt de gemeente aan een fietservriendelijke route.

Actueel

Aanleiding

De Plak in Bemmel is een fietsroute die Bemmel verbindt met Huissen en Elst. Dagelijks maken meer dan 1.000 fietsers gebruik van deze route. Ook is De Plak opgenomen in het Hoofdfietsnet Gelderland als school- en doorfietsroute. Daarmee is het ook voor de provincie Gelderland een belangrijke fietsroute.

Momenteel ontbreekt het op een deel van deze route aan veilige fietsvoorzieningen. Fietsen moet veilig zijn voor iedereen. Vandaar dat de gemeente gestart is met het project 'Fietsvoorziening De Plak'.

Met dit project willen we fietsvriendelijke oplossingen bieden die niet alleen praktisch en toekomstbestendig zijn, maar waarbij ook oog is voor de omgeving en de belangen van onze inwoners.

Voorkeursvariant

Aan het begin van het project waren er drie varianten voor de locatie van het fietspad. Deze drie zijn met elkaar vergeleken. Na uitgebreid onderzoek is er in december 2024 gekozen voor variant 2: een vrij liggend tweerichtingenfietspad buiten de bebouwde kom. Dit fietspad komt aan de oostkant van de weg. Deze variant sluit goed aan op het bestaande vrij liggende fietspad langs de Kattenleger.

Participatie

Participatie vindt vooral plaats met de direct omwonenden. Er zijn voorheen meerdere inwonersavonden geweest en meerdere keukentafelgesprekken. Op deze pagina houden wij je op de hoogte van de planning en nieuwe ontwikkelingen.

Documenten

Linda Beck
Linda Beck
1 april 2025
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
1,08 MB
Bestandsnaam (origineel):
Beschrijving Bomen.pdf
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
3,69 MB
Bestandsnaam (origineel):
Definitief verkeersontwerp fietsvoorzieningen de Plak.pdf
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
95,08 KB
Bestandsnaam (origineel):
Informatienota - Voorkeursvariant Fietsvoorzieningen de Plak.pdf
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
84,31 KB
Bestandsnaam (origineel):
Maart 2025 Bewonersbrief Fietsvoorzieningen De Plak.pdf
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
11,5 MB
Bestandsnaam (origineel):
Situatietekening Voorlopig Ontwerp fietsvooziening de Plak met luchtfoto.pdf
Geplaatst door:
Linda Beck
Linda Beck
Publicatiedatum:
Bestandsgrootte:
6,46 MB
Bestandsnaam (origineel):
Variantenstudie Fietsvoorzieningen De Plak - Kragten 2024.pdf

Contact

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de projectleider Richard Buma via R.Buma@lingewaard.nl.

Je kunt Richard ook bereiken via telefoonnummer: 06-53 36 79 87

Veelgestelde vragen

Alle vragen
Verzoeken voor verdere uitwerking
Verzoeken die niet bij het plan horen
Afgewezen verzoeken

Alle vragen

Waarom is herinrichting nodig? Is het plaatsen van 30 km/u borden niet genoeg?

Het alleen plaatsen van 30 km/u borden zonder aanpassing van de weginrichting, is vaak niet genoeg. De inrichting moet de functie van de weg en de maximumsnelheid duidelijk ondersteunen.

Waarom hoeven mensen geen voorrang te geven aan wegen van rechts?

De Plak krijgt een standaard inrichting voor een drukke 30 km/u-toegangsweg naar Bemmel. Omdat de Deellaan in de toekomst ook zo wordt ingericht, is de kruising nu al gelijkwaardig aangelegd.

Waarom komt er een plateau t.h.v. de Deellaan? Deze zorgt voor trilling overlast

Een kruispuntplateau draagt bij aan een lagere conflictsnelheid. In de huidige situatie is hier ook een plateau aanwezig. Als onderdeel van de reconstructie hebben wij aandacht voor de hoogte en hellingen om trillinghinder te verminderen. 

Is het mogelijk de asverlegging aan de westzijde t.h.v. de Deellaan te handhaven?

Deze uitstulping zorgt ervoor dat verkeer op de andere weghelft komt. De uitstulping wordt verwijderd om het kruispunt overzichtelijker maken, bijvoorbeeld de voorrangssituatie. Ook voorkomt het hiermee het klemrijden van fietsers.

Moet er een aanpassing komen van het talud ten noorden van de A15 aan de kant van de bewoners?

Nee, het talud wordt onderaan niet breder. Maar naar verwachting zullen er wel graafwerkzaamheden gebeuren aan de bovenkant van het talud.

Hoe zit het met opstoppingen voor de verkeerslichten op het viaduct?

De verkeerslichten zijn een tijdelijke oplossing, zolang de verbreding van het viaduct over de A15 nog niet gereed is. Daarbij regelen wij de verkeerslichten op zo’n manier dat er genoeg doorstroming blijft. Dit vormt onderdeel van de verdere uitwerking en hangt af van de planning van ViA15. 

Kunnen de verkeerslichten blijven na uitvoering van het plan?

Na realisatie van het project VIA15 is handhaving van de verkeerslichten niet meer nodig. 

Waarom komt er een wadi? Deze lijkt niet nodig.

De wadi is voorzien om te voldoen aan de regels vanuit het Waterschap. Vormgeving en diepte van de wadi worden nog verder uitgewerkt.

Wat voor beplanting komt er terug?

Het beplantingsplan wordt in een latere fase uitgewerkt en gepresenteerd bij de volgende bewonersavond. 

Verandert (los van de versmalling op de brug) de rijbaanbreedte van De Plak vergeleken met nu?

De rijbaan blijft ongeveer 5,8 meter breed en blijft gehandhaafd. Buiten de bebouwde kom wordt aan beide kanten 0,40 meter grasbetontegels toegevoegd om de asfaltbreedte te versmallen en de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verminderen.

Welke verzoeken worden meegenomen als onderdeel van de verdere uitwerking van het ontwerp?

De volgende verzoeken gaan we meenemen als onderdeel van de verdere uitwerking van het ontwerp:

- Het gras vervangen door ander beplanting, zoals bijvoorbeeld lage struiken 
- Groen aanbrengen op de taluds waar dat eerst verdwijnt of nog niet is 
- Geen extra drempels toevoegen, maar misschien andere verkeersremmers 
- Plantsoen aankleden met bomen, struiken en/of beplanting en geen wadi maken 
- Mogelijk dempen van de bermsloten en de hoogtes daarvan aangeven 
- De hoogtes van de aansluiting van inritten op het trottoir en de weg
- Aandacht voor de afwatering van het viaduct, omdat deze nu eindigt bij een inrit 
- Vormgeving van de afscheiding tussen fietspad en rijbaan op de brug 
- Aandacht voor de hellingshoek en lengte van de plateau's onder andere bij de komgrens 
- Goed dat er een plan is om direct ten noorden van de Betuweroute een trap voor voetgangers te creëren. 

Waarom komt er geen overgang van het tweerichtingenfietspad naar fietsstroken op de rijbaan bij de Plakselaan?

De politie keurt dit voorstel niet goed. Die moet instemmen met het verkeersbesluit. Daarom is een alternatieve oversteekplaats uitgewerkt.  

Is het mogelijk om het kleurverschil (herfstrood en zwart) tussen rijloper en fietsstrook bij schemering en nat weer te verbeteren?

Deze kleurstelling wordt als ‘standaard’ in Lingewaard gebruikt, zoals recentelijk ook op de Gochsestraat. Door het reliëf in de middenstrook is er wel een duidelijk verschil.  

Het gehele asfalt op het fietspad in rood uitvoeren. In ieder geval binnen de bebouwde kom.

Deze kleurstelling wordt als ‘standaard’ in Lingewaard gebruikt. Het fietspad binnen de bebouwde kom is ook rood. Buiten de kom niet. Deze sluit aan op het Kattenleger.  

Een voetgangersoversteekplaats maken bij De Plak 25 voor toegang tot het voetpad van de Deellaan. Ook bij De Plak 60 voor toegang tot het voetpad aan de overzijde.

De oversteekbaarheid van De Plak is goed. Er zijn geen voetgangersroutes   waar op bepaalde momenten veel voetgangers moeten oversteken. Een zebrapad geeft schijnveiligheid. Bij de nadere uitwerking houden we wel rekening met de toegankelijkheid van oversteken ter plaatse van inritten. Aan de oostzijde van De Plak komt namelijk geen voetpad.  

Welke verzoeken horen niet bij het plan?

We kregen ook vragen of verzoeken over zaken die niet bij het huidige plan horen. Op deze vragen kunnen we op dit moment geen antwoord geven. Het ging bijvoorbeeld over: 

  • 30km/u regime doortrekken tot aan de rotonde bij Herckenrathweg 

  • De Deellaan 30km/u maken 

  • Het niet smaller maken van de bocht vlakbij de bakker 

  • Met twee of drie extra plateaus richting de Herckenrathweg, kan de complete De Plak als 30 km/u-weg worden aangemerkt

  • Overlast van de wegversmallingen op het gedeelte tussen de Deellaan en rotonde Herckenrathweg.