Translate the page with Google Translate

This translation is automatically generated and may contain inaccuracies.


Multifunctionele sporthal op De Blauwenburcht Huissen

Samen met verschillende sportverenigingen heeft de gemeente Lingewaard een plan gemaakt voor een nieuwe multifunctionele sporthal in Huissen. Deze sporthal komt op sportpark de Blauwenburcht. In de nieuwe, duurzame multifunctionele sportaccommodatie (MFSA) worden onder andere voetbal, tafeltennis, schietsport, vechtsport en binnensport gehuisvest.

Achtergrond

Eind 2021 heeft de gemeente Lingewaard een visie opgesteld op het maatschappelijk vastgoed (welzijn en sport) van Huissen. Twee pijlers uit het accommodatieplan Huissen zijn een belangrijk thema binnen het Coalitieakkoord 2022-2026. Er is de wens vanuit de coalitie om een MFA en een sporthal te realiseren binnen de kern Huissen.

Locatie

De MFSA biedt de gemeenschap een kans om een leven lang te kunnen sporten en/of bewegen. Onderzoek wijst uit dat de Blauwenburcht de beste locatie is voor een multifunctionele sportaccommodatie. De locatie ligt centraal in Huissen en vlakbij het OBC Huissen en IKC Binnenstebuiten. Daarmee voldoen we aan de afstandseisen van het onderwijs. Bovendien ontstaat door de samenvoeging van de binnen- en buitensport een multifunctionele sportaccommodatie. Daarbij hoeft geen grondaankoop plaats te vinden. De nieuwe sporthal is in te passen binnen het bestaande sportpark.

Betrokkenheid van organisaties en inwoners

We werken in verschillende groepen samen en zetten participatie in om partijen goed en tijdig te informeren, vragen en ideeën op te halen, eventuele knelpunten in kaart te brengen en samen na te denken over mogelijke oplossingen. Participatie helpt ook om de belangen van de verschillende groepen goed in beeld te brengen, zodat er een afgewogen ontwerp kan worden gemaakt.

In het nieuws

5 juni 2025
Op woensdag 4 juni hebben we het definitief ontwerp laten zien tijdens de inloopavond. Een ontwerp waar wij als gemeente trots op zijn. Vooral omdat de toekomstige gebruikers en u als inwoner hiervoor een grote bijdrage hebben geleverd.
12 maart 2025
2025 is het jaar waarin we het ontwerp verder uitwerken. Dit doen we niet alleen: we vragen allerlei partijen om mee te kijken en suggesties te doen. Het voorlopig ontwerp presenteerden we allereerst aan het college, daarna aan de raad en vervolgens aan de stuurgroep.
MFSA de Blauwenburcht

Blijf up-to-date

Wilt u per mail op de hoogte worden gehouden van het project? Dan kunt u zich aanmelden per mail bij projectondersteuner Sterre Damen.

Planning

Actuele vragen

Alle vragen
Informatieavond 4 juni 2025
Informatieavond 6 mei 2024
Informatieavond 19 september 2023

Alle vragen

Waarom alle sporten centraliseren op deze plek?

Eind 2021 heeft de gemeenteraad het document ‘Richting voor maatschappelijk accommodatieplan Huissen’ vastgesteld. In dit document staat wat de gemeente wil met haar vastgoedaccommodaties in Huissen. Met de huidige plannen voert de gemeente dit accommodatieplan uit. We hebben diverse verouderde accommodaties die niet meer voldoen aan de huidige kwaliteitsnormen. We moeten onze gebouwen toegankelijk maken en verduurzamen. Dit kost voor een aantal bestaande accommodaties veel geld. Sommige gebouwen verkeren in een zo’n slechte bouwkundige staat dat renoveren geen optie meer is. Voor deze locaties geldt dat afstoten de enige mogelijkheid is.

Ook voor de verenigingen kiezen we voor het plan om verschillende verenigingen samen te brengen in de Blauwenburcht. De verenigingen kampen met een tekort aan vrijwilligers. Door hen in één gebouw onder te brengen, wordt de samenwerking bevorderd. Ook hebben verenigingen te maken met kwalitatief slechte voorzieningen. Dit is van negatieve invloed op het voortbestaan van de clubs. De gemeente wil sport en bewegen blijven faciliteren. Dit hebben we vastgelegd in het zogenaamde Sport- en Beweegakkoord. Door het afstoten van de versnipperde oude locaties en het realiseren van een nieuw gebouw wordt een enorme kwaliteitsimpuls gegeven. Met het behouden van De Brink en het realiseren van een nieuwe hal is er voldoende aanbod voor nu en in de toekomst.

Is het onttrekken van sportruimten uit de rest van Huissen wenselijk uit maatschappelijk en sociaal oogpunt, mede gelet op de demografische ontwikkeling?

Een nieuwe multifunctionele accommodatie zorgt ook voor een oplossing voor de twee sporthallen bij Park Rosendael, waarin nu SGS en het OBC zijn gevestigd. Die afgegeven vergunningen zijn van tijdelijke aard en kunnen niet permanent worden verleend. Het is beter voor de leerlingen van IKC Binnenste Buiten. In het plan kunnen we bovendien ook efficiënt omgaan met het vernieuwen van de verouderde accommodaties van RKHVV.

Waarom niet kiezen voor renovatie van bestaande accommodaties?

We hebben diverse verouderde accommodaties die niet meer voldoen aan de huidige kwaliteitsnormen. We moeten onze gebouwen toegankelijk maken en verduurzamen. Dit kost voor een aantal bestaande accommodaties veel geld. Sommige gebouwen verkeren in een zo’n slechte bouwkundige staat dat renoveren geen optie meer is. Voor deze locaties geldt dat afstoten de enige mogelijkheid is.

Hoeveel sporters gaan er straks gebruikmaken van deze locatie?

Dit alles heeft een impact op de omgeving. Het aantal sportverenigingen zal toenemen en daarmee ook het aantal sporters. Het totaal aantal leden van de binnensportverenigingen is circa 700. Deze zullen verspreid over de week en over het algemeen ’s avonds sporten. Overdag maken het OBC Huissen en de basisschool Binnenste Buiten gebruik van de drie zaaldelen.

Zijn er geen alternatieve locaties voor dit plan?

De Blauwenburcht is de plek die het meest voor de hand ligt. De grond is in eigendom van de gemeente en de locatie voldoet aan de gestelde afstandsnormen voor het basisonderwijs.
Om de impact voor de omgeving te kunnen beoordelen, verrichten we verschillende onderzoeken. Denk hierbij aan verkeer- en parkeeronderzoek, bodem, flora-fauna, geluid, stikstofberekening, archeologie etc. De uitkomsten van deze onderzoeken maken we bekend via de website en de wijkorganisatie.

Wat kost dit hele plan en is hierbij rekening gehouden met inflatie? Is het MFSA geen dure oplossing gezien de bezettingsgraad? Betekent dit dat sportverenigingen meer huur gaan betalen?

Met de realisatie van de multifunctionele sportaccommodatie (MFSA) De Blauwenburcht is ruim 21 miljoen euro inclusief BTW gemoeid. In deze investeringsberekening is rekening gehouden met de inflatie tot aan realisatie. Met de verenigingen voeren we gesprekken over de toekomstige financiële kaders.

In hoeverre is duurzaamheid meegenomen in de plannen?

Het belangrijkste uitgangspunt is dat het gebouw energieneutraal wordt. Verder willen we de bestaande parkeerplaatsen en de aanwezige beplanting zoveel mogelijk behouden. De nieuwe inrichting van het openbaar gebied wordt dusdanig ingericht dat regenwater zoveel mogelijk binnen het perceel wordt geïnfiltreerd. Op welke wijze dit gaat gebeuren is nog niet bekend, maar we denken bijvoorbeeld aan zonnepanelen op het dak eventueel gecombineerd met een ‘groen’ dak. Maar ook aan een wadi, bomen op het parkeerterrein, behoud van de bestaande parkeerplaatsen, toepassen van een klimaatsysteem met een zo laag mogelijk energieverbruik, ledverlichting en geen rubbergranulaat in de kunstgrasvelden. Voor de realisatie van het gebouw is het uitgangspunt om ENG te bouwen. ENG staat voor energieneutraal gebouw. Met het bouwen van een energieneutraal gebouw en het afstoten van de verouderde gebouwen geven we een impuls aan duurzaamheid.

De meeste overlast ervaren omwonenden tijdens evenementen. Is het mogelijk om het terras en de ontmoetingsruimte zo ver mogelijk bij de bebouwing weg te houden?

In het plan op hoofdlijnen is de sportaccommodatie ingetekend aan de zuidzijde. Op deze locatie ligt het gebouw binnen het beschikbare grondgebied het verst van de woningen af. De locatie van de accommodatie ligt nog niet vast. We houden er bij het ontwerp rekening mee dat mogelijke overlast zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dat vraagt tegelijkertijd ook wat van de verenigingen: zij hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om het beperken van overlast door clubleden.

Is de plaats van de sporthal al definitief of kan deze een kwartslag gedraaid worden of komen op de plek waar nu het beachvolleybal/multicourt is voorzien? Waarom ligt het voetbalveld aan de kant van de bebouwing? Dat zorgt voor overlast bij omwonenden.

Voor de bepaling van de locatie van het sportgebouw hebben we in eerste instantie gekeken naar meerdere belangen/afwegingen. Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare ruimte om te kunnen gaan, blijven de velden D en E intact (natuurgrasveld) en op dezelfde locatie. Dat geldt ook voor de velden B en C. Deze velden blijven op dezelfde locatie, maar worden voorzien van kunstgras. Binnen het grondgebied dat dan nog overblijft moeten een hoofdveld, beach- en multicourt, parkeervoorzieningen en een gebouw worden ingepast. In eerste instantie hebben we het gebouw zo gepositioneerd, dat dit zo ver als mogelijk van de bewoning af staat en er aansluiting is op het hoofdveld. Op deze manier is de impact op het gebied van privacy en geluid voor de omgeving beperkt. Voor de aanleg van de verlichting zal een expert advies uitbrengen, rekening houdend met het beperken van lichthinder.

In hoeverre staat de omvang van het clubgebouw al vast?

Voor de berekening van het oppervlak van het clubgebouw van RKHVV is een aantal m2 opgenomen. De omvang van het gebouw in zijn geheel zal ongeveer 5.000 m2 zijn, verdeeld over 2 etages. Het oppervlak op de begane grond zal groter zijn dan de 1e verdieping.

Hoeveel parkeerplaatsen komen er? Welke cijfers zijn gebruikt bij de bepaling van het aantal parkeerplaatsen? We zijn bang dat veel gebruikers gaan parkeren in de wijk. Er zijn nu al te weinig parkeerplaatsen voor de bewoners zelf.

In de conceptplannen is voor parkeren gekeken naar de parkeernota van gemeente Lingewaard. Daarin staat hoeveel parkeerplaatsen er minimaal nodig zijn voor een bepaalde voorziening. Om daarvoor een goed beargumenteerd en bemeten parkeer- en verkeersplan te maken, wordt een verkeers- en parkeeronderzoek verricht. De uitkomsten hiervan zullen we met de omwonenden delen.

Komen er voldoende parkeerplaatsen voor elektrische auto’s?

Er wordt op korte termijn al een extra laadpaal geplaatst op het parkeerterrein bij De Blauwenburcht. Mocht na ingebruikname van MFSA De Blauwenburcht blijken dat er behoefte bestaat aan meer laadpalen (het gebruik van de laadpalen wordt gemonitord), dan is het mogelijk om nog meer laadpalen te plaatsen.

Komt er eenrichtingsverkeer rondom de sportaccommodatie met gescheiden in- en uitgaand verkeer? Is het mogelijk dit te realiseren: heen via De Blauwenburcht, terug via de Hazekamp?

Suggesties die zijn gedaan ten aanzien van de verkeersbewegingen van de rotonde naar de Hazekamp en over de Hazekamp worden meegenomen.

Rotonde Bredestraat heeft 5 afsplitsingen waarvan Blauwenburcht de kleinste is. Met direct aan het begin een onoverzichtelijke bocht. Tweerichtingsverkeer is hier gevaarlijk, zeker als het nog drukker wordt. Wordt hier iets mee gedaan?

Tegelijkertijd treffen we voorbereidingen om de Bredestraat te reconstrueren. In deze reconstructie wordt ook de rotonde meegenomen. Omwonenden worden bij de planvorming betrokken. De verwachting is dat er begin 2024 een inloopavond georganiseerd wordt. Voor dit project is Jaap Bergmans, projectleider bij gemeente Lingewaard, het aanspreekpunt.

De wegen De Hofmeesterij, Bredestraat, Loostraat en Moutstraat ervaren nu al drukte en problemen door verkeer, snelheid en geluid. Welke maatregelen worden genomen om mogelijke negatieve effecten te beperken?

De realisatie van MFSA De Blauwenburcht heeft effect op de mobiliteit (verkeer en parkeren). Om te bepalen wat de impact zal zijn, voeren we een verkeer- en parkeeronderzoek uit. Dit onderzoek is nu bezig. Er wordt onderzocht hoe de huidige verkeerssituatie is, maar we nemen ook de toekomstige verkeerssituatie mee. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis voor eventuele vervolgacties. Als de resultaten van het onderzoek bekend zijn dan informeren we u daarover. De verwachting is dat de resultaten in het eerste kwartaal van 2024 bekend zijn.

Wat zijn de gevolgen van de herinrichting van het sportpark voor licht- geluid- en milieuhinder voor omwonenden met name bij de Hofmeesterij?

De onderzoeken rond geluid, licht, milieu, verkeer parkeren etc. worden uitgevoerd of moeten nog uitgevoerd gaan worden. Over de resultaten daarvan wordt u nader geïnformeerd. Specifiek voor licht en geluid geldt dat de aanliggende woningen worden meegenomen in het onderzoek om te bepalen of de impact voldoet aan de geldende normen.

Is het mogelijk de sporthal dieper in de grond (materiaalopslag in de kelder) te bouwen?

Het bouwen van een gebouw met een kelder is aanzienlijk duurder en functioneel niet altijd beter. In het vervolgproces zullen we onderzoeken of een dergelijk gebouw in dit geval van toegevoegde waarde kan zijn.

Kan bij het ontwerp van de sportaccommodatie rekening worden gehouden met het beperken van geluidsoverlast en inkijk vanaf de ontmoetingsruimte en tribune door zoveel mogelijk op de begane grond en van woningen afgekeerd te situeren?

Bovenstaande suggesties worden meegenomen in de vervolgfase. De positie van de hoofdtribune zal wel aan de lange zijde van het hoofdveld worden gesitueerd.

Volkstuinen liggen tegen de wijk. Komt MFSA deels op plek volkstuinen?

Het plangebied van het MFSA De Blauwenburcht is bepaald op de locatie van het huidige sportpark. De volkstuinen vallen buiten het plangebied.

Blijven de bomen langs het fietspad wel staan?

Het uitgangspunt is om het bestaande groen zoveel als mogelijk te behouden. Vooralsnog blijven de bomen langs het fietspad staan.

Is het mogelijk bij de kleur van het gebouw er rekening mee houden dat het opgaat in het landschap?

We nemen deze suggestie mee voor het vervolg.

Is het mogelijk om al het groen te behouden?

Het uitgangspunt is om het bestaande groen zoveel als mogelijk te behouden. Waar dat eventueel niet mogelijk blijkt te zijn, zorgen we voor compensatie.

Komt er een planschadeonderzoek?

U kunt hierover informatie vinden op onze website: https://www.lingewaard.nl/planschade.

Voldoet het aan hoofdstuk 21.2 van het Handboek Wet- en Regelgeving van NOCSF, gericht op voorkomen van klachten van omwonenden door geluidshinder?

NOC*NSF verwijst naar hetgeen wettelijk is voorgeschreven. De nieuwe accommodatie voldoet aan de wet- en regelgeving. De betreffende rapportages worden opgesteld voor de aanvraag van de benodigde vergunningen.

Worden in de planning ook de bezwaar- en beroepsprocedures meegenomen?

Wij gaan ervan uit dat we door middel van participatie bezwaar- en beroepsprocedures kunnen voorkomen. Periode van bezwaar- en beroepsprocedures gaan samen met de aanvraag vergunning en wijziging bestemming. Wanneer dit exact gaat plaatsvinden is nog niet bekend. We zullen betrokkenen hierover tijdig informeren.

Welke onderzoeksrapporten zijn er reeds gemaakt? Wij denken bijvoorbeeld aan verkeersonderzoeken (aan en afvoer van sporters), bezettingsgraad, toekomstige uitbreiding mogelijkheden, milieueffectrapportage, flora en fauna, geluidshinder, planschade, etc.

De onderzoeken rond geluid, licht, milieu, verkeer parkeren etc. worden uitgevoerd of moeten nog uitgevoerd gaan worden. Over de resultaten daarvan wordt u nader geïnformeerd.

Wanneer heeft de besluitvorming plaatsgevonden?

De raad heeft eind 2021 het rapport ‘Richting voor maatschappelijk accommodatieplan Huissen’ vastgesteld. Er wordt nu uitvoering gegeven aan dit plan. Het uitvoeringsplan voor sportaccommodaties en het MFSA Blauwenburcht is in mei 2023 aan de raad gepresenteerd. De publicatie heeft ook in het Gemeente Nieuws gestaan. De stukken zijn openbaar. De presentatie is inmiddels met de aanwezigen van de inloopavond via de e-mail gedeeld.

Is het mogelijk alle bewoners van de Hofmeesterij te informeren?

Er wordt een communicatie- en participatieplan opgesteld.

WPF Huissen West en Wijkorganisatie Het Zand willen meepraten over bereikbaarheid/verkeer. Beide platforms zijn al betrokken bij het GMP+-project Bredestraat-Zuid.

Wijkorganisatie Huissen West bedient het plangebied van De Blauwenburcht en zal bij de planvorming betrokken worden. Wijkorganisatie ’t Zand is betrokken bij mobiliteitsvraagstukken als het gaat om o.a. de Bredestraat.

Is het mogelijk alle vragen/informatie centraal op één plek te publiceren?

Alle vragen zijn opgenomen in dit document en worden op deze pagina gepubliceerd.

De informatie werd terughoudend weergegeven (bijv een sporthal van 26x45x7 m terwijl het gebouw min. 60x80x10m groot is). M.a.w. men wil een megastal 5000 m2 groot oppervlak bouwen.

We hebben het plan op hoofdlijnen aan u gepresenteerd. Er ligt nog géén ontwerp. We hebben omwonenden bewust vroeg in het stadium betrokken, om te horen wat zij van het plan op hoofdlijnen vinden. Op die manier kunnen we suggesties en ideeën meenemen in het vervolgtraject: de verdere uitwerking van de plannen. Het gepresenteerde oppervlak van 5.000 m2 betreft een reservering van het kavel waarop de bebouwing is voorzien. Dit wil niet zeggen dat het ook volledig bebouwd wordt.

Wat zijn de uitgangspunten? Het 'waarom'?

De uitgangspunten zijn opgenomen in het rapport Sportaccommodatieplan Huissen. Dit rapport is voor iedereen in te zien via deze pagina.

Is het mogelijk inzicht te krijgen in alle rapporten?

Zodra de onderzoeken zijn uitgevoerd en afgerond worden betrokkenen over de uitkomsten hiervan geïnformeerd.

Uitkomst onderzoek Stikstof

Er is een stikstofberekening uitgevoerd. Met geringe maatregelen is er geen overschrijding van de vereiste depositiewaarde. Er zijn geen bijzondere maatregelen nodig

Uitkomst onderzoek Energielevering

Er is al een grootverbruik aansluiting aanwezig bij R.K.H.V.V. De MFSA kan hierop worden aangesloten. Op basis van overleg met Liander wordt verwacht dat de mogelijkheid tot energielevering voldoende is verzekerd.

Uitkomst onderzoek Flora en fauna

Er is een Quick scan uitgevoerd. De conclusie is dat er mogelijk een vleermuis-verblijfplaats is op het terrein. Daarom wordt er dit jaar vervolgonderzoek uitgevoerd naar de vleermuizen. Mocht er een verblijfplaats worden aangetroffen, dan moeten hiervoor maatregelen worden genomen. Zoals het plaatsen van nieuwe nestkasten. Het project heeft verder geen direct effect op andere diersoorten.

Uitkomst onderzoek OOO

Er zijn geen verontrustende verdenkingen. De grond van De Blauwenburcht is ook al geroerd geweest. Daar waar diep wordt gegraven, kan nog losse munitie gevonden worden.

Uitkomst onderzoek Archeologie

De Blauwenburcht heeft deel uitgemaakt van een rivierbedding. Verdenkingen van bijvoorbeeld Romeinse nederzettingen of anders zijn hier niet van toepassing

Uitkomst onderzoek Bodem

Kwalificatie van alle monsters is goed. Er is geen vervuiling aangetroffen. Wel is onder de parkeerplaatsen puingranulaat aanwezig. Puingranulaat kan asbestverdacht zijn. Tijdens eventuele werkzaamheden aan het parkeerterrein zal vervolgonderzoek plaatsvinden om op die manier de aanwezigheid van asbest uit te sluiten.

Uitkomst onderzoek Watertoets

Uit het onderzoek naar maatregelen voor waterberging komt de volgende opgave: regenwater op locatie vasthouden en bergen. Deze adviezen worden meegegeven aan de aannemer; het ontwerp moet voldoen aan de gestelde kaders. De inpassing daarvan is aan de aannemer, maar moet wel voldoen aan de voorgeschreven regels.

Uitkomst onderzoek Mobiliteit

Er is een inloopavond voor geweest in de Zandse kerk waar de mobiliteit van de MFSA in combinatie met de omliggende ontwikkelingen integraal is gepresenteerd. De resultaten hiervan zijn terug te vinden op de website in de presentatie en in een Q&A.

Lopend onderzoek industrielawaai

De effecten rond geluid worden behandeld bij de situatie.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het eerste concept?

• Het terras wordt verder van de woningen gesitueerd.
• De tribune blijft op dezelfde plek. De oude tribune wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd.
• De verlichting van het hoofdveld blijft onveranderd. Dat kan doordat het hoofdveld op dezelfde plek blijft liggen als in huidige situatie.
• Door deze indeling kan de bestaande groenstructuur veel meer intact blijven. Het huidige groen blijft zoveel mogelijk behouden, en wordt waar mogelijk versterkt.
• We realiseren zoveel mogelijk parkeerplaatsen aansluitend aan de bestaande parkeerplaats. Voor de verlichting bij de parkeerplaatsen zal led gebruikt worden die naar beneden is gericht.
• De plaats van het multicourt en beachveld wordt later bepaald (beide niet verlicht).

Krijgt het huidige hoofdveld dan alsnog natuurgras of blijft dat kunstgras?

Dat laten we dan voor nu waarschijnlijk liggen. Meer informatie over de kunstgrasvelden vindt u op pagina 4 van de presentatie (zie documenten).

Gaat het plan op basis van dit ontwerp naar de aannemers?

Ja, eventueel aangevuld met suggesties vanuit deze bijeenkomst.

Is het nog steeds de bedoeling dat het terras ‘omhoog’ gaat?

De bedoeling is nog steeds dat vanuit de ontmoetingsruimte zicht is op het voetbalveld

De nieuwe situatie heeft een veel opener karakter. Betekent dit dat er vrij gesport kan worden door niet-leden?

We willen het zo open mogelijk houden. Maar we zijn ons bewust van de mogelijke overlast die dit met zich mee kan brengen. SportServiceLingewaard (SSL) zal de accommodatie beheren en exporteren. Het park zal wel afsluitbaar zijn.

Is het mogelijk om per lichtmast de sterkte in te kunnen stellen? Kunnen ze naast de doelen geplaatst worden? Lampen in het midden uitzetten en aan de randen aan? Huidige lichtwaarde op de gevels is niet bekend, misschien handig om te weten?

De nieuwe situatie zal enigszins anders zijn dan de bestaande situatie. De lampen worden opnieuw gesteld en dit zal voor de ene woning gunstiger uitpakken dan voor andere woningen. Uit de berekeningen blijkt dat het licht op de achtergevel ruim binnen de norm blijft. In overleg met de leverancier en R.K.H.V.V. wordt nog gekeken hoe eventuele hinder van verlichting in het gebruik nog verder kan worden teruggebracht.

Zijn er afspraken gemaakt over de capaciteit van de velden? Dit kan namelijk forse verhoging van het gebruik betekenen.

De intensiteit van de velden B en C (kunstgrasvelden) zal inderdaad toenemen, maar dit is een verplaatsing van de activiteiten. Het huidige trainingsveld komt namelijk te vervallen.

Wanneer worden de kunstgrasvelden gerealiseerd?

Er is nog geen aannemer, maar de doelstelling is om dit in september/oktober 2024 te realiseren. Meer informatie over de planning vindt u op pagina 8 van de presentatie.

Wordt het kappen van de bomen gecompenseerd? Is het mogelijk een natuurwal te gebruiken in plaats van hekken om geluidshinder te verminderen? Is het een idee om naaldbomen te planten? Kan de groenstrook direct na de kunstgrasvelden aangelegd worden?

In overleg met de beleidsafdeling Openbare ruimte (groen) zal een eerste inventarisatie worden gedaan rond de compensatie van de te kappen bomen. De wensen van de aanwonenden worden hierbij meegenomen. De bewoners waarbij de achtertuin aansluit bij de aangepaste groenstrook worden hierover geïnformeerd.

Wordt er ook geïnvesteerd in het groen tussen de velden en de woning?

De groenstrook tussen woningen en het sportpark valt onder de nevenstructuur. Deze strook blijft behouden. Waar bomen worden verwijderd wordt t.z.t. gekeken hoe dat het beste kan worden gecompenseerd.

Hoe lang duurt het voordat duidelijk is hoe de compensatie eruit ziet? Ofwel: wat er terugkomt qua groen voor de bomen worden gekapt?

Hierover zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.

Is het nog mogelijk om te reageren op het verkeer- en parkeeronderzoek?

Ja, de contactpersoon en contactgegevens staan op de website.

Is bij het bepalen van de parkeerplekken voor de MFSA rekening gehouden met de plaatsen Sportsereen en de visvereniging?

Ja, deze zijn meegenomen in de berekening.

Komt er belijning op de parkeerplaatsen?

Er komt belijning.

260 parkeerplaatsen inclusief Sportsereen en visvereniging, lukt dat?

Dat gaat lukken.

Waar komt de fietsstalling? Van en naar de stalling krijg je namelijk veel bewegingen. Wellicht kan de fietsenstalling bij het hoofdgebouw komen en niet bij de auto’s. Daarmee worden mogelijk botsingen voorkomen.

De exacte plaats van de fietsenstalling is nog niet bekend, maar zal naar verwachting zo dicht mogelijk bij de entree van het gebouw zijn.

Is een verplichte fietsroute mogelijk?

Nee, dit is binnen het projectgebied niet te bepalen.

Hazekamp is nu niet veilig. Ook hier wordt nu hard overheen gereden. Wordt hier wat mee gedaan?

Dit wordt opgepakt binnen verkeer.

Is er een capaciteitsonderzoek? Is die berekening er? Is er een overzicht van? Inzicht wat voor bewegingen je op welk moment kunt verwachten?

Ja, deze informatie is terug te vinden in het verkeersonderzoek.

Een aparte ingang voor fietsers op de Hazekamp en voor de auto aan de andere kant bij de parkeerplekken? Is dat een optie?

De entree voor fietsen zal hetzelfde zijn als de entree voor auto’s. Ook voor de scholen (fietsen met grotere groepen) is de bestaande routing veiliger.

Wordt er met Sportsereen gesproken over het feit dat gebruikers van Sportsereen de algemene parkeerplaats gebruiken en niet de plaatsen bij Sportsereen zelf? Zou een betere aanduiding helpen?

Vraag is begrijpelijk, maar parkeerplaatsen zijn openbaar, dus iedereen mag parkeren.

Het fietspad is een sluiproute voor scooters, fatbikes. Slecht onderhouden. Gevaarlijk voor kinderen die fietsen en wandelen met de hond. Wordt hier wat mee gedaan?

Dit wordt gemeld bij de afdeling die belast is met de verkeersafwikkeling.

De terug te leveren energie in de zomerperiode: welke consequenties heeft dat voor de wijk?

De aansluiting van de MFSA heeft geen invloed op de energielevering of teruggave van de wijk. Zonnepanelen zijn nodig, maar vooralsnog is het voor de MFSA tot 2030 niet mogelijk om energie terug te leveren. Voor de MFSA zal de opgewekte zonne-energie zoveel mogelijk binnen het gebouw worden benut. Uitgangspunt blijft dat de ontwikkelingen geen negatieve consequenties voor de wijk zullen hebben.

Er valt steeds vaker steeds meer regen. Door een sportaccommodatie is er meer dakoppervlak. Hoe wordt dit opgepakt?

De voorgeschreven regels en de kaders worden meegegeven aan de aannemer. Het is aan de aannemer om hiervoor een inpassing te bedenken.

Tijdens een eerdere bijeenkomst voor bewoners werd voorgesteld om het gebouw dezelfde richting mee te geven als de tribune i.v.m. o.a. geluidsoverlast. Waarom is uiteindelijk hier niet voor gekozen ?

Op 6 mei 2024 tijdens de bijeenkomst voor direct aanwonenden werd gevraagd om te onderzoeken of de tribune verder van de woningen en in dezelfde richting als de bestaande situatie gepositioneerd kon worden. In de aanbesteding voor een aannemer is het beschikbare bouwvlak meegegeven om de MFSA in te realiseren, zie situatietekening in de documenten.

De wens van o.a. de omwonenden om het huidige hoofdveld te laten liggen is daarin als uitgangspunt opgenomen evenals het uitgangspunt om het bouwvlak niet aan de zijde van de Hofmeesterij te positioneren. Een selectiecommissie heeft het ontwerp van Schutte op basis van verschillende criteria als beste ontwerp aangemerkt. In dat ontwerp is de tribune – zoals gewenst – op dezelfde locatie ingepast. Het gebouw is daarop aangesloten. Het klopt dat het gebouw in dit (als best beoordeelde) ontwerp gedeeltelijk in de richting van de tribune is gesitueerd.

In hoeverre is in het huidige ontwerp rekening gehouden met de volgens de norm toegestane geluidsoverlast op basis van gebruikelijke bezetting en de 'derde helft'? Welke afspraken zijn er omtrent gebruik en gedrag en blijven de deuren naar terras gesloten?

Alle verenigingen dienen zich te houden aan de voorgeschreven regels van de desbetreffende bond en aan de APV van de gemeente met betrekking tot ‘evenementen’. Hierin zijn bijvoorbeeld regels opgenomen over het aantal evenementen en de begin- en eindtijden. Het nieuwe gebouw wordt beheerd door Sport Service Lingewaard. Zij spelen een belangrijke rol als het gaat om naleving van regels en richtlijnen. De deur naar het terras moet geopend worden om het terras te kunnen betreden. In dat opzicht zullen de deuren naar het terras dus niet continu gesloten blijven. Maar het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de terrasdeuren open blijven staan, ook al vanwege de nodige luchtbehandelingssystemen. De verenigingen en beheerder Sport Service Lingewaard zullen dit bewaken en waar nodig mensen aanspreken op ongewenst gedrag.

Komen er alleen parkeerplaatsen op het terrein ter plaatse van het huidige kleed- clubgebouw? Worden deze parkeerplaatsen afgesloten?

De extra parkeerplaatsen die nodig zijn om dit plan te realiseren worden gerealiseerd binnen het projectgebied. Het uitgangspunt hierbij is om aan te sluiten op de bestaande parkeervoorzieningen. In het ontwerp voor de nieuwe parkeervoorzieningen is opgenomen dat de parkeerplaatsen kunnen worden afgesloten. Er zijn aanwonenden die zorgen hebben over mogelijke overlast door niet-afgesloten parkeerplaatsen. Andere omwonenden geven aan het terrein juist open te willen houden, zodat er meer toezicht is op wat er gebeurt op de parkeerplaatsen. In overleg met de omgeving bekijken we of het afsluiten in de praktijk wel of niet wenselijk blijkt te zijn. De praktijk zal moeten uitwijzen wat wel en wat niet werkt. De afsluitbare voorziening wordt in ieder geval gerealiseerd.

Bij de huidige parkeerplaatsen is de praktijk dat er ruim wordt geparkeerd. Komt er een vorm van belijning op de huidige plaatsen om zodoende daadwerkelijk meer parkeerplaatsen te creëren dan nu het geval is?

Op de huidige parkeervoorziening aan De Blauwenburcht wordt belijning aangebracht, om zo het juist parkeren in de vakken te stimuleren.

Hoe wordt het gebruik van de eigen parkeerplaatsen van bijvoorbeeld Sportsereen gestimuleerd? Zonder handhaving c.q. stimulering om op de juiste plaatsen te parkeren, zullen de parkeerplaatsen in de aangrenzende wijk worden gebruikt.

De vraag is begrijpelijk. Maar parkeerplaatsen zijn openbaar, dus iedereen mag parkeren.

Er wordt overlast ervaren met “hangauto’s” en het dumpen van afval. Wat wordt hieraan gedaan met meer (jeugdig) publiek in de toekomst?

Wij weten dat omwonenden overlast ervaren en we handhaven hierop. Om te kunnen handhaven, is het belangrijk dat omwonenden overlast (blijven) melden. Ervaart u overlast, geeft u dat dan door aan: https://www.lingewaard.nl/melding-probleem-of-klacht-doorgeven. Vanuit deze meldingen kunnen Team Veiligheid, de toezichthouders en politie acties inzetten.

Wordt er ook gedacht aan meer bezoekers met honden? Worden er bijvoorbeeld extra prullenbakken geplaatst?

Er is een uitlaatstrook langs de weg Blauwenburcht. Hier zijn hondeneigenaren niet verplicht de hondenpoep op te ruimen. Daarbuiten moeten zij dit wel doen. Eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor de opruimmiddelen; zij moeten zelf zakjes bij zich hebben. Op het terrein worden prullenbakken geplaatst.

Wordt er gekozen voor eenrichtingsverkeer van en naar De Blauwenburcht? Welke verkeersmaatregelen worden er genomen om de veiligheid te verbeteren?

De realisatie van MFSA De Blauwenburcht heeft effect op de mobiliteit (verkeer en parkeren). Om te bepalen wat de impact zal zijn, is een verkeer- en parkeeronderzoek uitgevoerd door het verkeerskundig bureau Goudappel. Zij hebben onderzocht hoe de huidige verkeerssituatie is en hoe de toekomstige verkeerssituatie zal zijn. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis voor vervolgacties. N.a.v. het gevoerde onderzoek worden de volgende adviezen overgenomen: De afwikkeling van het verkeer op de ontsluitingswegen vraagt om een reconstructie van de Bredestraat, waarbij ook de rotonde bij de Blauwenburcht wordt meegenomen.

Het instellen van eenrichtingsverkeer is vanuit het oogpunt veiligheid geen alternatief. Het leidt tot een toename van de verkeersintensiteit en mogelijke snelheid op de Hazekamp of op de Blauwenburcht. De reconstructie van de Bredestraat en de rotonde bij de Bredestraat zullen een positief effect hebben op de verkeersafwikkeling en veiligheid.

Voor het eerste gedeelte van de Hazekamp (vanaf de Bredestraat tot aan het plateau) wordt aandacht gegeven aan het veiliger maken voor fietsverkeer en de aansluiting op de Bredestraat-Zuid.

Via welke weg wordt de bevoorrading van het gebouw geregeld?

Bevoorrading en het verzamelen en afvoeren van het afval vindt plaats aan de expeditie zijde (Hazekampzijde).

Hoe verhoudt zich de open club gedachte tot toegang, veiligheid en vandalisme?

We willen het park bij de entree zo open mogelijk houden. Maar we zijn ons bewust van de mogelijke overlast (zoals vandalisme) die dat met zich mee kan brengen. Sport Service Lingewaard (SSL) beheert en exploiteert de accommodatie en ziet toe op eventuele overlast. Er worden ook camera’s geïnstalleerd. Het hekwerk om het park zal zoveel mogelijk intact blijven. Daar waar het hekwerk vanwege de bouw en aanleg wordt weggehaald, zullen we het vervangen door een dubbelstaafs hekwerk. Deze hekken zijn niet door te knippen.